دلیل ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

دلیل ریزش مو بعد از کرونا چیست؟ همه ما به طور طبیعی روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم، اما گاهی اوقات موهایی که از دست می روند با موهای جدید جایگزین نمی شوند که در نهایت منجر به نازک شدن موها و ایجاد لکه های طاسی می شود که به این حالت ریزش مو می گویند.
ریزش مو نه تنها پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد.

ریزش مو

افراد مبتلا به کرونا (COVID-19) می توانند علائم بسیار متنوعی داشته باشند. ریزش مو در افرادی که از بیماری کرونا (COVID-19) بهبود یافته اند گزارش شده است.

ریزش مو از عوارض رایج کرونا است که معمولا بین ۲-۴ ماه بعد از ابتلا اتفاق می‌افتد. علت اصلی ریزش موی کرونا تلوژن افلوویوم است که در اثر استرس فیزیکی و روانی کرونا تحریک می‌شود. این ریزش مو موقتی است و بین ۶-۹ ماه موها مجددا رشد خواهند کرد.

ویروس کرونا (کووید-19) چگونه باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو پس از COVID-19 از نوع تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium; TE) است.

تلوژن افلوویوم یا TE ریزش موی موقتی است که به طور ناگهانی رخ می دهد. معمولاً پس از استرس شدید، ضربه جسمی شدید، کاهش وزن کوتاه مدت، تغییرات هورمونی ناگهانی مانند زایمان، یائسگی و غیره رخ می دهد. این ریزش موی موقت اغلب در نواحی بالایی پوست سر اتفاق می افتد.

مراحل رشد مو متفاوت می باشد. TE زمانی اتفاق می‌افتد که یک عامل استرس باعث می‌شود مقدار زیادی از مو رشد نکند و وارد مرحله استراحت (تلوژن) شود.

یکی از دلایل احتمالی THE می تواند یک بیماری حاد همراه با تب باشد. افراد آلوده به ویروس کرونا معمولاً تب را به عنوان یکی از علائم دارند.

استرس یکی دیگر از محرک های بالقوه برای TE است. مطمئناً تجربه بیماری مانند COVID-19 می تواند باعث استرس روانی و جسمی شود. در واقع، TE نیز در برخی افراد به دلیل استرس قرنطینه گزارش شده است.

ریزشمو

چگونه ریزش مو بعد از کرونا را درمان کنیم؟

داشتن تغذیه مناسب

مو برای رشد و سالم بودن به تغذیه مناسب به خصوص پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی نیاز دارد. چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل‌ها، حتما به اندازه کافی از موارد زیر استفاده کنید:

  • پروتئین
  • اهن
  • ویتامین دی
  • ویتامین سی
  • فلز روی
  • اسید فولیک
  • ویتامین B12.

 استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو بعد از کرونا

پیاز حاوی مقداری گوگرد است. گوگرد موجود در پیاز به رشد موهای جدید کمک می‌کند. برای استفاده از این درمان مقداری آب یک پیاز را روی سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. سپس بگذارید یک ساعت بماند و با آب ولرم یا سرد آن را بشویید.

ویتامین بیوتن

بیوتین یا ویتامین B7 به‌راحتی و بدون نسخه در دسترس است. مطالعات نشان می‌دهد که این ویتامین به رشد مو کمک زیادی می‌کند. علاوه بر ویتامین بیوتن، محصولات هیرویت هم برای درمان ریزش مو بعد از کرونا بسیار مفید هستند. این محصولات حاوی ۱۷ ماده اصلی برای تقویت و رشد مجدد مو هستند.

برای خرید محصولات ارگانیک و رژیمی اینجا کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

Email
WhatsApp
Telegram

اشتراک این مطلب برای دوستان خود