ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که وجود آن برای بدن بسیار ضرورت دارد. این ویتامین به‌سادگی ازطریق مواد غذایی به دست می‌آید.این ویتامین برای شناخت سلول، بینایی، عملکرد ایمنی و تولید مثل بسیار حیاتی است و به عملکرد صحیح قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به مشکلات چشمی از جمله شب کوری شود.

 

ویتامین آ

فواید ویتامین A

ویتامین A در عملکردهای مختلف بدن نقش دارد و در جلوگیری از مشکلات مختلف از جمله موارد زیر مؤثر است:

  • شب‌کوری
  • عفونت به‌ویژه در گلو، قفسه سینه و شکم
  • هیپرکراتوز فولیکولی که می‌تواند منجر به خشکی و ترک‌خوردگی پوست شود
  • مشکلات باروری
  • تأخیر در رشد کودکان

ویتامین آ

 

مصرف مقدار کافی ویتامین A ممکن است فواید زیر را به همراه داشته باشد:

کاهش خطر سرطان

برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که مصرف کافی کاروتنوئیدها می‌تواند به کاهش خطر سرطان ریه، پروستات و سایر انواع آن کمک کند؛ اما بااین‌حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

بهبود سیستم ایمنی بدن

مصرف ویتامین آ رابطه‌ای حیاتی با عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن شما دارد. این ویتامین سبب بهبود موانع مخاطی در چشم، ریه‌ها، روده و اندام‌های تناسلی شده که نقشی اساسی در جلوگیری از ورود باکتری‌ها و سایر عوامل عفونی ایفا می‌کنند.

ویتامین آ همچنین در تولید و عملکرد گلبول‌های سفید نیز موثر بوده که به پاکسازی باکتری‌ها و سایر پاتوژن‌ها کمک می‌کنند.

سرخک

کودکان مبتلا به کمبود ویتامین A که به سرخک مبتلا می‌شوند، معمولا فرم شدیدتری از این بیماری را می‌گیرند. در این کودکان، مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین A با مشورت پزشک، می‌تواند تب و اسهال ناشی از سرخک را کمتر کند. مصرف این مکمل‌ها می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از سرخک را در کودکان کشورهای در حال توسعه، که کمبود ویتامین A در آنها شایعتر است، کاهش دهد.

برای خرید محصولات ارگانیک و رژیمی اینجا کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

Email
WhatsApp
Telegram

اشتراک این مطلب برای دوستان خود